Säker och effektiv läkemedelskedja

Säker och effektiv läkemedelskedja är ett projekt för förbättrad läkemedelsförsörjning genom automatisering av beställningar, läkemedelsdelning och logistik.

Projekt "säker och effektiv läkemedelskedja"

Omkring 25 % av tiden på en sjuksköterskas arbetspass ägnas åt läkemedelshantering. En stor del av detta arbete utgörs av aktiviteter som inte skapar värde. Det kan till exempel röra sig om att leta efter vissa läkemedelsprodukter, späda och blanda samt att göra upprepade kontroller för att se att allting stämmer. Det sistnämnda på grund av bristfälliga informationssystem. Detta merarbete konsumerar värdefull tid och orsakar både stress och risker.

Projektet "säker och effektiv läkemedelskedja" syftar till att eliminera tidstjuvar och slå vakt om de riktiga arbetsuppgifterna. Projektets mål är att ha rätt läkemedel på rätt plats, i rätt mängd, vid rätt tidpunkt med minsta möjliga ansträngning för berörd personal. Syftet är främst att göra arbetsmiljön bättre för sjuksköterskor, vilket på sikt innebär minskade kostnader för bland annat hyrpersonal.

Läkemedelsautomater

Etapp 1 bestod av införandet av läkemedelsautomater på Akademiska sjukhuset. Den första automaten levererades i december 2019 och i nuläget är drygt 25 automater i drift. Ytterligare några kommer att införas i verksamheten. Läkemedelsautomaterna används för att förenkla hanteringen av kontrolläkemedel.

Slutenvårdsdos

Orala fasta beredningar utgör den största delen av alla läkemedelsadministrationer på sjukhuset och de flesta av dessa är på förutbestämda tider. Det innebär att man i god tid kan iordningställa doserna. Det finns pålitlig och beprövad teknologi som kan tillverka färdiga dosförpackningar för denna typ av läkemedel och Region Uppsala avser att införa denna lösning under 2025 med upphandling av it-system och dosmaskiner under 2024–2025. Tack vare ett maskinellt iordningställande avlastas sjuksköterskor genom att de slipper leta efter läkemedel, kontrollera att de plockar rätt produkt samt att lägga ihop läkemedlen till ett dostillfälle.

System-Assisted Pharmaceutical VALidation (SAPVAL)

Region Uppsalas mål är att införa en sluten läkemedelsloop, vilket innebär att informationen från läkemedelsordinationerna omsätts till att läkemedel ges till patienten utan att det i något steg har skett via manuell överföring. Helhetslösningen inkluderar slutenvårdsdos och farmaceutisk validering (kvalitetsgranskning) av ordinationerna. SAPVAL står för System-Assisted Pharmaceutical VALidation, vilket är arbetsnamnet för en tänkt framtida farmaceutisk validering av ordinationer i Region Uppsala.​ SAPVAL är tänkt att inbegripa en sjukhusövergripande screening efter potentiellt riskfyllda ordinationer. Dessa ordinationer flaggas utifrån kliniska regler till en erfaren apotekare. Apotekaren bedömer om varningen är relevant (mellan 80–90% filtreras uppskattningsvis bort i detta steg) och skickar vidare relevanta varningar till klinikapotekare/läkare i den verksamhet där patienten befinner sig.​ SAPVAL drivs i huvudsak som ett forskningsprojekt i samarbete med forskare i Människa-data-interaktion vid Uppsala universitet.

Behov och krav för SELK-projektet

Rätt intressenter, deras validerade behov och välformulerade krav är en ledstjärna i SELK. Vi arbetar med en metod som kallas Kontextuell analys och har inom ramen för den genomfört flertalet studier av verksamheten. Arbetet har sedan sammanställts i tre modeller: informationsflöden, fysisk modell och sekvensmodell. De problem som identifierats finns inlagda i respektive modell och är även sammanställda och viktade efter den inverkan de har på kvalitet och effektivitet. Vidare finns det en väl utvecklad arkitekturmodell för läkemedelshanteringen som är synkroniserad med SKR:s Läkemedelsdomän. Modellerna och problemsammanställningen skickas på begäran. Kontakta via e-post: anders.westermark@akademiska.se.

Needs and requirements for the SELK project

The proper stakeholders, their validated needs and well formulated requirements are very important in the SELK project. We have employed Contextual analysis as a method to find the important needs. The work is presented in three models: information flows, physical model and a sequence model. All identified problems are mapped in the models and also listed and weighted based on their impact on quality and efficiency. There is also an architecture model for the hospital pharmaceutical system. The models and problems are sent on demand, contact us via the following address: anders.westermark@akademiska.se