Psykiatri­mottagningen för unga vuxna

1177

E-tjänster

Här kan du göra dina ärenden dygnet runt. Logga in för att se vilka e-tjänster vår mottagning erbjuder.

 Logga in på 1177.se

Telefon

018-611 89 61

Besök oss

Öppettider
Mån - Fre 8-16

Besöksadress

Kungsgatan 38, Uppsala

 Hitta till besöksadress

Mottagningen tillhör sektionen för affektiva sjukdomar och har i uppdrag att utreda och behandla personer i åldrarna 18 till 25 år med ångest, depression eller bipolär sjukdom. 

Mottagningen har ett särskilt uppdrag vad gäller specialistpsykiatrisk utredning, diagnostik och behandling för patienter med svår affektiv och/eller svår ångestsjukdom. Mottagningen utreder och behandlar också till viss del neuropsykiatriska störningar, i första hand hos de patienter som har sin kontakt på mottagningen.

För att komma till oss rekommenderar vi remiss från till exempel primärvården.

Bedömningssamtal 

Vårt mål är att erbjuda ett första bedömningssamtal inom tre månader, från att vi fått remissen. Bedömningssamtalen görs av läkare eller psykolog, och är ofta ett till tre besök. Vid dessa samtal frågar vi om hur ditt liv ser ut just nu, hur det varit tidigare och vi gör en diagnostisk intervju - allt i syfte för att ringa in dina svårigheter, men också för att ta reda på vad du inte har problem med. I samband med bedömningssamtalen görs också en mindre hälsoundersökning hos undersköterska. 

Efter bedömningen tar vi  ställning till om behandling ska ges på vår mottagning eller om vi inte är rätt vårdande enhet. Om du sedan ska få behandling hos oss gör vi en översiktlig vårdplan. Behandlingen ges ofta sedan av andra personer på mottagningen än den som gör bedömningen. 

Om besökstiden inte fungerar  

Om du har ett besök hos oss som du inte kan komma på är det viktigt att du meddelar detta i god tid, så att vi kan ge tiden till någon annan. När du vill avboka en tid kontaktar du oss via 1177 du kan även ringa till mottagningen och lämnar meddelande på vår telefonsvarare.

Patientavgifter 

Om du är 20 år eller äldre betalar du för dina besök på mottagningen. Högkostnadsskyddet gäller hos oss.

Om du uteblir från ett inbokat besök eller om du avbokar mindre än 24 timmar före avtalad tid får du betala en avgift. Detta gäller även om du är under 20 år. Högkostnadsskyddet gäller inte vid uteblivet besök.

Kontakt 

Ring i första hand din behandlare om du vill kontakta mottagningen.  
Man kan som anhörig eller patient få telefonrådgivning hos oss. Ring då på morgonen, så blir du uppringd senare samma dag. 

Om du är vårdgivare och vill kontakta oss är det oftast lättast att gå via sjukhusets växel och be att få tala med den du önskar eller med en av mottagningens sekreterare. 

Råd, tips och information 

På 1177.se finns mycket information om det som många undrar över när man mår psykiskt dåligt. Där kan du få information om alla diagnoser, om behandlingar, få tips vad som kan vara bra att tänka på när man mår dåligt, tips på litteratur, information om patientföreningar, och var du ska söka hjälp. Det finns också personliga patientberättelser och möjlighet att ställa frågor. På 1177 finns också mycket information som är riktad till dig som är närstående till någon som mår psykiskt dåligt.

Närstående och anhörig 

Vill du ta med en närstående till besöket på mottagningen är de välkomna. Den närstående kan till exempel vara med en stund i början eller i slutet av samtalet. Om du bor med dina föräldrar ser vi gärna att de följer med dig någon gång så de får veta hur din kontakt ser ut hos oss. Du kan som anhörig också alltid vända dig till Anhörigcentrum för stöd.

Vi som arbetar på mottagningen 

Vi är drygt 30 personer som arbetar på mottagningen - undersköterska, skötare, sjuksköterskor, socionomer, psykologer, läkare och sekreterare. Eftersom vi är ett universitetssjukhus har vi många läkare och annan personal som kommer tillfälligt till oss som ett led i sin utbildning. Det innebär att du förmodligen kommer träffa olika läkare samt studenter om du är hos oss under fler månader eller längre.