Sjukhusets kvalitetsarbete
Organisation för kvalitet och patientsäkerhet
Akademiska sjukhuset har en linjeorganisation där ansvaret för kvalitet och patientsäkerhet bärs av verksamhetschefen. På övergripande nivå finns en stödorganisation i form av avdelningen för kvalitet och patientsäkerhet. Avdelningens uppdrag är att ge förutsättningar för ett gott kvalitets- och patientsäkerhetsarbete inom sjukhusets olika verksamhetsområden. Avdelningens medarbetare tillhandahåller expertkunskap, utformar riktlinjer och samordnar kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet på sjukhuset samt leder nätverk och råd. Inom avdelningen finns även övergripande admin-
istrativa funktioner för avvikelsehantering och systemförvaltning.
För att stärka sjukhusets ledning och styrning antogs 1 januari 2024 en ny struktur med inrätt- ande av sex områden med två till fyra underliggande verksamhetsområden. Varje område leds av en områdeschef. Samtidigt infördes en ny funktion, omvårdnadsledare, vars uppgift är att stärka omvårdnadsperspektivet. Omvårdnadsledarna kommer att verka i linjestrukturen mot sina respektive verksamhetsområden men även samordna sina aktiviteter i ett omvårdnadsråd som leds av chefssjuksköterskan.
Grunden för vårt kvalitetsarbete
Region Uppsala fastslog i februari 2020 en kvalitetspolicy i sex punkter. Kvalitetspolicyn stämmer väl överens med aktuell kunskap och forskning om vad som kännetecknar framgångsrik kvalitetsutveckling. Ramverket av principer beskriver vad som behöver vara på plats för att skapa hög kvalitet och en effektiv verksamhet. Följande principer presenteras i policyn:
- Engagerade ledare och medarbetare
- Processorientering
- Ständiga förbättringar
- Fakta- och kunskapsbaserade beslut
- Patientens delaktighet
- Samverkan
Genom ett kvalitetsarbete som tar utgångspunkt i de sex principerna läggs grunden för en god kvalitets- och patientsäkerhetskultur. Att beskriva
policyn och principerna är enkelt, men att tillämpa
dem i vardagen är en utmaning som handlar om långsiktig uthållighet. Principerna behöver vara integrerade i allt och vi behöver fokusera på alla sex principer samtidigt. Akademiska sjukhuset har under året konkretiserat arbetet med kvalitetspolicyn genom en handlingsplan för kvalitet och patientsäkerhet. Handlingsplanen innehåller mål, aktiviteter samt ansvarig enhet eller avdelning. Handlingsplanen har löpande följts upp under året i sjukhusets råd för kvalitet och patientsäkerhet. Ansvarig för kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet är förvaltningschef och verksamhetschefer. Stödfunktioner skapar, tillsammans med verksamheten, strukturer och arbetssätt för ett systematiskt och hållbart kvalitetsarbete, det vill säga omsätter teorin i kvalitetspolicyn till praktik.
Systematiskt förbättringsarbete
Sjukhuset stärker ledning och kvalitetsstyrning genom systematisk översyn och processorientering
Plastik- och käkkirurgi, med sina nationella uppdrag inom brännskadevård och kraniofacial kirurgi, är en spetsverksamhet vad gäller systematiskt kvalitetsarbete. Verksamheten kvalitetscertifierades första gången 2016; bilden är tagen vid en mindre revision som genomfördes 2020.
Sedan 2023 har Akademiska sjukhuset infört Ledningens genomgång som ett strategiskt verktyg för att förbättra styrning och kvalitet i verksamheten. Genomgångarna sker varje tertial på såväl verksamhetsområdesnivå som sjukhusövergripande nivå och bygger på en strukturerad analys av fem centrala perspektiv: ekonomi, kvalitet, produktion, medarbetare/HR och forskning-utveckling-utbildning (FoUU).
Syftet är att skapa en helhetsbild av verksamhetens status och utvecklingsbehov, för att möjliggöra tydligare prioriteringar och informerade beslut. Ett särskilt fokus läggs på kvalitet, där genomgången används för att identifiera områden för förbättring av patientsäkerhet, resursanvändning och arbetsmiljö.
För att säkerställa att Ledningens genomgång fortsatt är ett relevant och effektivt verktyg genomförs löpande utvärderingar av dess innehåll, metodik och resultat. Detta bidrar till att arbetssättet ständigt utvecklas och anpassas till nya krav och utmaningar i vården. Denna kontinuerliga förbättring är en viktig del i sjukhusets strategi för att möta ökade krav på kvalitet och effektivitet inom hälso- och sjukvården.
Baspaket för kvalitet och patientsäkerhet
Baspaketet är en kunskapsplattform för kvalitet och patientsäkerhet som inkluderar datarapporter för generella och verksamhetsspecifika kvalitetsindikatorer. Plattformen innehåller också information och beskrivningar av arbetssätt samt verktyg som ska underlätta och stödja kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet, både dagligen och långsiktigt. Det vänder sig till medarbetare och chefer inom alla sjukhusets verksamheter och vidareutvecklas kontinuerligt. Baspaketet används brett främst för att följa generella kvalitetsindikatorer men även som en lättillgänglig knutpunkt för allt som rör kvalitet och patientsäkerhet. Under 2024 har ytterligare en generell kvalitetsindikator, överfylld urinblåsa, tillfogats. Vidare har en struktur för automatisering av dataöverföring till kvalitetsregister byggts upp och en revidering av de specifika kvalitetsindikatorerna initierats.
Processorientering och förbättringsarbete som drivkraft för innovation och utveckling
Processorientering där man har ett starkt fokus på hela vårdkedjan för olika patientgrupper är en viktig del i sjukhusets kontinuerliga kvalitets- och förbättringsarbete. Detta arbetssätt innebär att verksamhetens kärn-, stöd- och ledningsprocesser kartläggs och optimeras för att skapa en tydlig struktur och helhet med ett starkt patientfokus. Processarbetet är särskilt inriktat på områden där stora behov identifierats, såsom kliniska processer kopplade till Nationell högspecialiserad vård, cancervården och andra för sjukhuset viktiga processer och funktioner. En viktig del i processarbetet är att i interprofessionella team möjliggöra småskaliga tester av förbättringsåtgärder innan de implementeras i större skala. Denna systematik ger verksamheten möjlighet att lära och justera förbättringar under processen, vilket ökar sannolikheten för framgångsrika resultat.
Innovation genom Idékraft
Ett annat inslag i förbättringsarbetet är Idékraft, Region Uppsalas struktur för att ta tillvara medarbetares innovativa idéer. Genom idékoordinatorer på verksamhetsområdesnivå och en sjukhusövergripande funktion kanaliseras idéer som kan leda till förbättringar i vården. För att maximera systemets potential diskuteras nu möjligheterna att stärka den sjukhusövergripande samordningen, vilket skulle förbättra spridningen av goda idéer och ge snabbare återkoppling till medarbetare. Dessutom kan riktade frågor från ledningen till medarbetarna användas för att få fram idéer inom strategiskt viktiga områden.
Utbildning som nyckel till framgång
En annan viktig komponent i sjukhusets förbättringsarbete är satsningen på utbildningar i kvalitet och förbättringsarbete. Dessa inkluderar både patientsäkerhetsutbildningar och särskilda utbildningsprogram för chefer, ledare och medarbetare. Genom att stärka personalens kompetens och ledarskapsförmåga skapas förutsättningar för en kultur där systematiska förbättringar blir en naturlig del av verksamheten.
Framgång genom helhetssyn
Under året har flera kliniska och stödprocesser kartlagts och kopplats till specifika kvalitetsindikatorer för att säkerställa uppföljning och resultat. Ett exempel är arbetet med den årliga uppstarten av epidemiavdelningen, där tydliga processer har bidragit till en mer effektiv och förutsägbar hantering.
Genom att kombinera Ledningens genomgång, processorientering, innovativa strukturer som Idékraft och utbildningar skapas en stark grund för Akademiska sjukhusets förbättringsarbete.
Vår patientsäkerhetskultur
Akademiska sjukhuset arbetar tillsammans med övriga vårdförvaltningar i regionen för en stark patientsäkerhetskultur. Trots utmaningar som personalbrist, utfasning av hyrpersonal och hög arbetsbelastning har vi lyckats behålla starka resultat i utvärderingar som patientsäkerhetsindexet. Det visar på att vår satsning på patientsäkerhetskultur ger effekt. Genom en öppen dialog, med målet att lära av avvikelser och lyfta risker utan skuld, skapar vi en tryggare vårdmiljö. Tvärprofessionella samtal, simuleringar och ett närvarande ledarskap stärker vår förmåga att hantera risker, även under press. Patientsäkerhetsarbete består av många olika delar där exempelvis den sedan många år återkommande, interaktiva patientsäkerhetsutbildningen för chefer och ledare är en viktig del. Ett aktivt arbetande händelseanalysteam och ett konkret patientsäkerhetsarbete nära patienten på varje avdelning en annan. Vi ser att ansträngningarna gör skillnad, men också att de kräver uthållighet när resurserna är knappa. Att vi står starka trots tuffa förutsättningar visar på engagerade team och en säkerhetskultur som stödjer vårt arbete genom både utmaningar och framgångar.