Tillbaka

Kvalité och patientsäkerhetssamordnare inom akutsjukvård och internmedicin

Referensnummer AS707/2023
Sista ansökan 2023-06-11
Förvaltning Akademiska sjukhuset
Arbetsplats Verksamhetsområde akutsjukvård och internmedicin

Arbetsplatsbeskrivning

Vi är Akademiska sjukhuset – ett av Sveriges ledande universitetssjukhus. Förutom rollen som länssjukhus är vi leverantör av högspecialiserad vård och betjänar två miljoner människor i Mellansverige. Hos oss pågår det något hela tiden – ett nytt liv ser dagens ljus, en mormor opereras, en kollega hyllas som livets hjälte. Vi tror att ärlighet varar längst och det är ingen hemlighet att vi behöver bli fler. Som kollega till oss får du vara med om mycket. Hårda prövningar men också fantastiska händelser, stark gemenskap och stöttning från kollegor och medmänniskor. För att se delar ur vår verklighet, besök vår fotoutställning på akademiskafotoutstallning.se. Välkommen med din ansökan och bli en del av oss.

Vår verksamhet


Verksamhetsområde akutsjukvård och internmedicin är ett verksamhetsområde under snabb utveckling och förändring och har idag cirka 400 medarbetare. Arbetet omfattar prioritering, diagnostik och behandling av patienter med olika akuta sjukdomstillstånd. Inom verksamheten finns akutmottagning, intermediärvård, akutsjukvårdsavdelning, medicinavdelning, medicinmottagning samt öppenvårdsenhet för patienter med hjärtsvikt. Du kommer att vara viktig person vars insatser har betydelse för såväl arbetsmiljö som patientsäkerhet.

Arbetsuppgifter


I din roll som kvalitet- och patientsäkerhetssamordnare kommer du att leda patientsäkerhet- och kvalitetsarbete inom verksamhetsområdet. Det betyder att du bland annat kommer:
  • hantera patientavvikelser och sammanställa dessa för att delge ledningsgrupp samt medarbetarna om de risker och fel som uppmärksammats.
  • tillsammans med verksamhetsområdets utbildade händelseanalysläkare genomföra interna analyser av allvarliga händelser.
  • bistå verksamhetschefen med olika arbeten, exempelvis besvara synpunkter från Patientnämnden och IVO.
  • vara med i ledningsgruppen och i verksamhetsområdets sektionsmöten.
  • vara verksamhetsområdets representant i sjukhusets kvalitetsgrupper och förmedla den informationen till cheferna.
  • vara delaktig i verksamhetsområdets kvalitetsarbeten och fungera som stöd till avdelningarnas chefer samt ombud i kvalitetsfrågor.
  • vara delaktig i olika projekt och förbättringsarbeten med genomförande samt uppföljning.
  • fungera som verksamhetsområdets huvudredaktör för DocPlus.
  • leda ledningens genomgång vid tertialrapporterna för BAS-paketet.

Kvalifikationer


Du är legitimerad sjuksköterska med magisterexamen eller likvärdig kompetens. Du behöver ha erfarenhet av att arbeta med förbättringsarbete eller projektarbete och ha ett intresse för kvalité och patientsäkerhet. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med MedControl och DocPlus.

Personliga egenskaper


Du har lätt för att samarbeta med andra och är en god kommunikatör. Du ser delaktighet som en viktig komponent i ditt arbete. Som person är du drivande men även lyhörd för andra. Du känner dig trygg i ditt arbetssätt. Du är intresserad av att arbeta med förbättring. Har du detta kombinerat med lite nyfikenhet och noggrannhet så är du frätt för oss.

Vi erbjuder


Vi erbjuder dig en tillsvidaretjänst på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här.

För mer information


Verksamhetschef Anette Skoglund 018-611 11 64
Facklig kontaktperson nås via växeln, 018- 611 00 00

Ansökan!


Välkommen med din ansökan som du skickar via länken nedan. Urval och tillsättning sker löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.